Když jsem asi před 6 lety začala používat pro své lekce název fyziojóga, chtěla jsem, aby to byl výraz pro spojení fyzioterapie a jógy. Tedy, že lidé navštěvují lekce jógy, které vede fyzioterapeut, který má zároveň jógové vzdělání a při praktikování jógových pozic uplatňuje své znalosti o fungování lidského těla, snaží se o takové nastavení, aby tělo dobře fungovalo a nedocházelo k jeho poškození. Druhým impulzem bylo, že jsem měla spoustu pacientů, kteří prošli rehabilitací a potřebovali ,,už něco víc“-větší fyzickou aktivitu, vrátit se po úraze, výhřezu ploténky nebo operaci zpět do fyzické kondice a neměla jsem je ke komu poslat. K někomu, kdo jim neublíží. Měla jsem tak možnost vést skupinové lekce, kde jsem věděla co koho trápí, co má za problémy a jak tyto lekce vést tak, aby jim byly ku prospěchu. Tak své lekce vedu i do teď. Je pro mě důležité znát zdravotní stav každého klienta, abych mohla zvolit vhodnou skladbu pozic a varianty pozic, vědět na co si dát pozor např. při asistenci v pozicích.
Je důležité zmínit, že skupinová lekce jógy nenahrazuje fyzioterapii, není to žádná terapie. Terapie je termín, který by se měl využívat pro individuální péči. Jde o léčbu, která je vždy nastavena pro každého klienta na základě předchozí diagnostiky. Ale i přes to, jde vést lekce jógy tak, aby klientům neubližovaly a měly v sobě lehce individuální přístup. Ale je potřeba vybrat správného lektora, který tyto lekce vede. Je důležité zmínit, že učitel jógy není fyzioterapeut, ani lékař, a neprovádí diagnostiku a terapii během 5 minut v šatně, což je bohužel představa řady klientů, že na skupinové lekci vyřeší své zdravotní obtíže (ideálně během jedné lekce). Ale setkávám se i s tím, že mi chodí na lekce klienti, které odeslal lékař, aby zkusili jógu jako další možnost řešení svých obtíží, pokud žádná jiná terapie zatím nezabrala.
Bohužel lidské tělo není pračka, která když se porouchá začne na displeji blikat chyba F5 a my se podíváme do manuálu a víme, kde je problém a rychle ho odstraníme. Lidské tělo je trošku komplikovanější a na otázku: ,,Bolí mě rameno, můžete mi říct co to je?“ je asi sto možných odpovědí. A čím více let praxe a kurzů mám za sebou, čím více souvislostí o těle vím, tím méně tyto rady dávám ,, před lekcí v šatně“, protože bez kvalitního vyšetření nemůžu říct tu hlavní příčinu a dělat terapii. Učitel jógy by se neměl bez lékařského nebo fyzioterapeutického vzdělání pouštět do diagnostiky a terapie, protože k tomu nemá oprávnění a dostatečnou kvalifikaci. Často se usmívám, když čtu příspěvky různých ,,terapeutů“, kteří si udělají víkendový kurz a pak na facebooku dávají rady, protože jim to po tom víkendovém kurzu přijde všechno tak jednoduché – stačí přece nastavit pánev do neutrálního postavení, zapojit správně bránici a všechny obtíže zmizí. Kdyby to bylo vše tak jednoduché, nemusela by se fyzioterapie studovat 5 let. U někoho to pomůže a cítí výsledky i po skupinové lekci jógy, ale v případě vážnějších obtíží je vhodné zvolit spíše individuální lekce jógy, kde má lektor možnost věnovat se 100% vám a vašemu zdravotnímu stavu nebo nejprve absolvovat rehabilitační léčbu a následně se zapojit do skupinových lekcí. Ale co si budeme povídat, je spousta špatných fyzioterapeutů, které by někteří instruktoři jógy, kteří se opravdu poctivě vzdělávají a mají zájem o své klienty, strčili do kapsy…
I přesto však můžete najít kvalitního lektora jógy, který vede lekce zdravým způsobem s ohledem na moderní poznatky z fungování pohybového aparátu. Jak tedy vybrat lektora, pokud hledáte jógu za účelem zlepšení svého zdravotního stavu nebo chcete navštěvovat lekce, které nesou označení,, fyziojóga, jóga pro zdravá záda, terapeutická jóga“?
1. Lektor by měl znát zdravotní stav klienta.
Pokud ke mně někdo přijde na lekci poprvé, vždy se ho zeptám na jeho zdravotní stav, zda nemá nějaké problémy s páteři, s klouby, je po operaci atd. Je to pro mě důležité toto o klientech vědět. Pokud zjistím, že má nějaké obtíže, řeknu mu, aby si dal podložku co nejblíže k té mojí, abych se mu mohla více během lekce věnovat- využít asistence, hlídat nastavení pozice, dát alternativu. Jednou se mi stalo, že jsem se klienta na jeho zdravotní stav nezeptala a později jsem od jeho ženy zjistila, že je po výměně kyčelního kloub… no, trošku ve mně zatrnulo, když jsem si zpětně uvědomila, co za pozice jsme zrovna dělali. Od té doby si na to dávám pozor.
Mou výhodou je, že v našem centru si vše zajišťujeme sami, nemáte recepční, máme kapacitu 12 osob, proto když klient přijde, vše řeší se mnou, mám tak čas se ho v soukromí zeptat. Myslím, že ve fitness centru nebo studiu, kde je to spíše takové ,,anonymní“, kdy klient přijde do recepce, pak se usadí v sále a lektor jen přijde a odcvičí lekci je to těžké zjišťovat zdravotní stav každého. Případně se před lekcí zeptá všech, jestli má někdo nějaký zdravotní problém. Popravdě, já sama bych asi nebyla schopna zvednout ruku a před 30 neznámými lidmi jim sdělovat, co mám za zdravotní problémy. Ale v tomto případě si myslím, že by se lekce neměla jmenovat fyziojóga. Na druhou stranu každý klient by si měl sám uvědomit a zhodnotit, jestli je se svým onemocněním, úrazem atd. schopen opravdu navštěvovat skupinové lekce. Protože jak jsem psala, skupinová lekce nenahrazuje fyzioterapii a jóga neumí zázraky na počkání.
2. Fyziojóga se nedá dělat bez pomůcek
Je potřeba si uvědomit změnu životního stylu a pohybových návyků proti pružným indickým lektorům z minulého století a hypermobilních gymnastek, které se na nás smějí z jógových učebnic a magazínů. Jejich pozice vypadají velice efektně i bez pomůcek….ano, mají za cíl zaujmout. Ale my neznáme pozadí té fotografie. Jak se u toho ten ,,model“ asi cítil? Neznáme jeho stavbu těla, rozsahy kloubů, bolesti které třeba po té pozici má, protože ji udělal jen pro ten wow efekt. U některých lidí stále převládá názor, že využít pomůcky pro provádění pozic je trapné. Buď se stydí, že nejsou dost dobří, dost pružní, jako ostatní nebo druhý důvod, že přece zvládnou pozice udělat i bez pomůcek. Někdy ke mně také zavítají tito klienti, kteří ignorují mé pokyny, např. když děláme střechu s pomocí bločků nebo sedíme na bolsteru, udělají to přece i bez toho, protože si myslí jak jsou pokročilí. A i po upozornění a vysvětlení proč ty pomůcky máme, to neudělají a já vím, že už nepřijdou. Na mých lekcích nejde o to dokazovat si, že se dotknu rukama země za každou cenu, ale o to udělat tu pozici kvalitně, s napřímením páteře, centrací kloubů atd. V mých lekcích neděláme pořád náročnější a náročnější pozice, co si budeme říkat…pokud nastavíme střechu správně, zapojíme správně všechny svaly, napřímíme páteř, a ještě jsme schopni u toho kvalitně dýchat, už to je dost náročné 😊 A v dnešní době, kdy většinu dne spousta lidí prosedí, jejich tělo je omezené v pohybu, nejsme schopni bez pomůcek zajistit správné napřímení páteře, centraci kloubů a kvalitní dech…a o ten nám v józe jde.
3. Dejte na vlastní pocit
Pro mě je například důležité to, když vidím, že toho lektora jeho práce baví, má zájem o klienty a během lekce se jim věnuje. Pokud lektor cvičí celou hodinu na své podložce, na klienty se ani nepodívá, je něco špatně. Nedělám lektora jógy proto, abych si sama zacvičila, a ještě za to dostala zaplaceno! Být lektorem jógy je velmi zodpovědné povolání, kdy máme v rukách zdraví svých klientů, kteří nám důvěřují.. Pořád ke každé lekci přistupuji s velkou pokorou, protože ze své fyzioterapeutické praxe vím, co vše by se mohlo stát…. Měla jsem v péči několik klientů, kteří měli zranění způsobené špatným cvičením jógových pozic, někteří z nich skončili i na operaci. Často bereme jógu jako zázračnou věc, která vyřeší vše a překvapí nás, když někdo řekne, že jóga může i uškodit. Nedáváme si do souvislosti, že nás záda bolí právě z jógy.
Úkolem lektora je vnímat své klienty, vnímat atmosféru lekce a v případě potřeby změnit strukturu lekce, podle toho, jak na ni klienti reagují, asistovat klientům v pozicích, dodat potřebné pomůcky, upravit pozice tak, aby splňovaly podmínky zdravého pohybu.
4. Zjistěte, zda má lektor příslušné vzdělání, oprávnění učit jógu a zda se dále vzdělává.
Vím, že počet certifikátů na stěně neodpovídá kvalitě vedení lekcí, ale kvalitní lektor je podle mě někdo, kdo se neustále vzdělává, aby lidem dopřál to nejlepší, tu nejlepší péči, zajímá se, jak svým klientům co nejvíce pomoci dosáhnout požadovaného efektu a nedělá ty lekce opravu jen pro peníze bez zájmu o své klienty. Obzvláště pokud jsou lekce jógy nazvané jako ,,terapeutické“ je potřeba o tom těle vědět spoustu věcí.
Prosím, berte tento článek jako vyjádření mého osobního názoru, se kterým nemusíte jako klienti či lektoři souhlasit. Každý děláme jógu z různých důvodů a ne každého baví věnovat se detailnímu nastavení pozic. Někdo cvičí jógu několik desítek let tradičním způsobem, kdy se nedbalo na tak detailní nastavení pozic a neublíží si, nemá žádné bolesti, a i to je v pořádku. Každé tělo je jinak odolné a má jiné regenerační schopnosti, jinou kvalitu měkkých tkání. Ale pokud je tělo zraněné, je potřeba se nad výběrem vhodné jógy zamyslet.